معرفی سایت تخصصی برای مهندسی بهداشت محیط

  با سايتtoxnet  و نحوه استفاده از آن بيشتر آشنا بشويم

امروزه پايگاههاي اطلاعاتي جز جدايي ناپذير تحقيقات و مطالعات مي باشد. براي استفاده مناسب از اين پايگاههاي اطلاعاتي ابتدا بايد از وجود و محتويات آنها آگاه شد و آنگاه به شيوه ي استفاده از آنها آگاهي يافت. شايد در ظاهر جستجو در موتورهاي جستجو نظير GOOGLE يا YAHOO آسان به نظر مي آيد اما قابل ذکر است که اولا اين موتورها کمتر از 10 درصد اينترنت را تحت پوشش قرار مي دهند, ثانيا اين منابع از نظر اعتبار, قابل اعتماد نمي باشند از اين رو محققان و دانشجويان بايد به پايگاههاي تخصصي در رشته ي خودآشنايي داشته , جستجو و پزوهش را از طريق آنها دنبال کنند , از اين رو در نظر داريم در هر شماره به معرفي يک پايگاه اطلاعاتي در زمينه موضوعات مختلف پزشکي و بهداشت بچردازيم:

 

Toxnet يک پايگاه شامل اطلاعات مربوط به مواد شيميايي , تاثير مواد شيميايي بر طبيعت و انسان مي باشد. اين پايگاه خود متشکل از  14 پايگاه فرزعي است. اين پايگاهها اغلب توسط کتابخانه ملي پزشکي آمريکا(NLM) بخش خدمات ويزه ي اطلاعاتي (SIS) تهيه و عرضه مي گردد. در مورد تعدادي از اين پايگاهها NLM خود توليد کننده اطلاعات نبوده بلکه به عنوان فروشنده عمل مي کنند . تمام اين پايگاهها از نظر صحت و اعتبار توسط متخصصان موضوعي موسسه توليد کننده تاييد شده اند . و اينک معرفي اين 14 پايگاه بصورت خلاصه:

 

HSDB :(HAZARDOUS SUBSTANCES DATA BANK )

اين پايگاه معتبر در زمينه سم شناسي که حدود 5000 ماده ي شيميايي خطرناک را دربر ميگيرد . علاوه بر اطلاعات سموم  شامل اطلاعاتي در مورد بهداشت صنعتي , مراحل اداره ي اورزانسي , آينده طبيعت, کشف روشها و ملزومات مهم اطلاعاتي مي باشند.

 

IRIS :(INTEGRATED RISK INFORMATION SYSTEM  )

توسط آژانس حفاظت محيط زيست آمريکا ( EPA) تهيه مي شود که شامل 500 مادذه شيميايي خطرناک سرطان زا و غير سرطان زا مي باشد . ارزيابي اين اطلاعات توسط متخصصان EPA صورت مي گيرد.

 

ITER:(INTERNATIONAL TOXCITY ESTIMATE FOR RISK)  

توسط TERA( TOXCICOGY EXCELLENCE FOR RISK ASSESSMENT) گردآوري مي گردد که حدود 600 ماده شيميايي را در بر مي گيرد. که نتايج تحقيقات در مورد اين مواد شيميايي را از تحقيقات سازمانهاي مختلف استخراج کرده و به مقايسه ي آنها مي پردازند. اطلاعات TERA در زمينه شناسايي خطر و تشخيص دز موثر مواد مفيد است وبه منابع لينک ميدهد .

 

CCRIS:(CHEMICAL CARCINOGENESIS RESEARCH INFORMATION SYSTEM ) توسط موسسه ي ملي سرطان (NCI) توليد مي شود که شامل بيش از 9000 پيشينه ي شيمي در زمينه ي سرطان زايي , رشد تومور و نتايج آزمايشهاي جلوگيري از رشد غده مي باشد. اطلاعات از مجله هاي اصلي , ابزارهاي آگاهي رساني جاري و گزارشهاي اين سازمان و ساير منابع اصلي استخراج و ارائه گرديده است.

 

GENETOX : توسط سازمان حفاظت محيط زيست آمريکا EPA توليد مي شود که آزمايشات سم شناسي ژنتيکي بالغ بر 3200شيميايي را در بر مي گيرد.

 

TOX TOWN: راهنمايي براي عناصر شيميايي , سلامتي شخصي و بهداشت محيط مي باشد که از رنگها و گرافيک و صدا و حرکت براي بيان ارتباط ميان مواد شيميايي , بهداشت محيط و سلامتي عمومي استفاده مي کند: اين چايگاه بصورت بيانيه گزارش وار مواد شيميايي که در شهر روستا و مزارع نزديک مرزهاي آمريکا و مکزيک رها مي شود و تاثيري که بر سلامتي افراد دارد مي چردازد. هدف TOX TOWN جهت آموزش دانش آموزان , معلمان و افراد مومن است.

 

HOUSE HOLD PRODUCTY: تاثير شيميايي بالقوه ي 6000 محصولي که در داخل خانه مورد استفاده قرار مي گيرد را برسي مي کند( مانند شامپوها , لوازم آشپزخانه  حشره کش ها و ...) اين پايگاه به استفاده کنندگان امکان جستجوي الفباي محصولات را در داخل گروهها فراهم مي |آورد.

محصولات مي توانند بوسيله نوع کارخانه , عناصر شيميايي – نام فني و يا بر اساس تاثير آن بر سلامتي مورد مطالعه قرار بگيرند.

 

Haz-map:يک پايگاه اطلاعاتي عملکردي که اساسا براي بهداشت محيط است و همچنين براي کساني که به دنبال اطلاعاتي در مورد تاثير شيميايي و بيولوژيکي مشاغل بر سلامت افراد مي باشد، اطلاعاتي ارائه ميدهد. اين پايگاه به مشاغل مضر و بيماريهاي شغلي مي پردازد. Haz-map بر اساس بيماري، يا بر اساس مشاغل و يا سازمانها مي باشد( در مورد بيماريهايي که از مشاغل مختلف ناشي ميشود هشدار ميدهد)

 

Tox-map:  وب سايت کتابخانه ملي پزشکي که از نقشه ايالات متحده آمريکا براي نشان دادن ميزان مواد شيميايي که در محيط پخش مي شود اطلاعات تصويري مي دهد. اطلاعات از پايگاهtoxic realized )TRI inventory) استخراج مي شود  اين اطلاعات بر اساس گزارش سالانه اي است كه در مورد ميزان پخش مواد شيميايي توسط كارخانه هاي مختلف واردطبيعت مي شود ارائه مي گردد

 

Lact med(drugs and lactation): پایگاه اطلاعاتی در مورد داروها و سایر مواد شیمیایی است که ممکن است مادران شیرخوار مصرف کنند. این پایگاه به بررسی تاثیر این داروها و مواد شیمیایی بر میزان شیردهی و بر کودک می پردازد. این اطلاعات برای پرستاران کودک مهم است. همچنین به تواناییهای شیر مادر بعنوان جایگزینی برای داروها تاکید می گردد.

 

Tox line: یک پایگاه اطلاعاتی کتاب شناختی در زمینه بیوشیمی، داروسازی، فیزیولوژی تاثیر سمی داروها و سایر مواد شیمیایی می باشد که اطلاعات از سال 1965 به بعد را در بر می گیرد. این پایگاه شامل 3 میلیون اسنتناد می باشد و در دو قسمت tox line core (منابع موجود در pup med) و tox line special می باشد.

Dart (development and repro ductive toxicology): یک پایگاه اطلاعاتی کتاب شناختی در زمینه باز تولید و گسترش سم شناسی از سال 1965 به بعد می باشد که توسط EPA،NLM ( سازمان ملی علوم بهداشت محیط ) NIEHS تولید می گردد.

 

TOXICS REALSE INVENTORY TRI: مجموعه ای از پایگاههایی که پخش مواد شیمیایی سمی در طبیعت است که بر اساس گزارش سالانه که توسط کارخانه های دفع کننده مواد شیمیایی به EPA فرستاده میشود کامل می گردد. این اطلاعات از سال 1987-2004 را شامل میشود و به نوعی سالنامه تخصص مواد شیمیایی آمریکا می باشد این اطلاعات 650 ماده شیمیایی و طبقات آنها را شامل می شود. اطلاعات برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست توسط کارخانه ها می باشد.

CHEMI PLUS: یک پایگاه تخصصی جهت جستجوی ساختار شیمیایی مواد می باشد که شامل بیش از 380000 پیشینه شیمی با بیش از 263000 ساختار شیمیایی می باشد. این پایگاه بوسیله نام مترادف، شماره ثبت CAS، فرمول ملکولی و کد رده بندی و ساختار، قابل بررسی است

 

آدرس سایت: www.toxnet.nlm.nih.gov http://

چنانچه هرگونه سوال، پیشنهاد یا انتقادی راجع به این مطلب داشتید به آدرس زیر ایمیل بزنید.

Amirkamal24@yahoo.com

کمال ابراهیمی دانشجوی کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

 

 

 

قوانین و مقررات مهندسی بهداشت محیط

قوانين و مقررات:

  • آئين نامه بهداشت محيط
  •  قانون‌ اصلاح‌ ماده‌13 قانون‌ مواد خوردني‌ ، آشاميدني‌ و آرايشي‌ و بهداشتي‌ مصوب 13/9/1379 مجلس محترم شورای اسلامي 

مقدمه:‌

    كنترل‌ عوامل‌ محيطي‌ در ارتقاي‌ سلامت‌ انسان‌ نقش‌ اساسي‌ و كليدي‌ دارد و آلاينده‌ هاي‌ محيط كه‌  از تنوع‌، گستردگي‌  و پيچيدگي‌ خاصي‌ برخوردارند مي‌ توانند هر سه‌ بعد جسمي‌ ، رواني‌ و اجتماعي‌ سلامت‌ انسان‌ را با خطر مواجه‌ سازند.

   امروزه‌ بيشتر اين‌ آلاينده‌ ها زائيده‌ فعاليتهاي‌ روز مره‌ و يا فعاليتهاي‌ ويژه‌ انسانها نظير علوم‌ ، فنون‌ ،صنايع‌ و ارتقاي‌ سطح‌ فناوري‌ مي‌ باشند كه‌ در روند توليد آنها گاه‌ علم‌ و اراده‌ انسان‌ بصورت‌ عمدي‌دخالت‌ داشته‌ و گاهي‌ نيز ناشي‌ از عدم‌ آگاهي‌ و اطلاع‌ از پيامدهاي‌ نو هستند. 

   حفظ و صيانت‌ از محيط مستلزم‌ انضباط و رعايت‌ نظم‌ اجتماعي‌ است‌ و ضمانت‌ اجرايي‌ آن‌ نيز وجود قوانين‌ و آئين‌ نامه‌ هاي‌ قوي‌ و محكمي‌ است‌ كه‌ اجراي‌ آنها ميتواند آثار سوء و زيانبار آلودگي‌ هاي ‌محيطي‌ را به‌ حداقل‌ ممكن‌ برساند.

   در كشور ما قوانين‌ و آئين‌ نامه‌ هاي‌ متعددي‌ در زمينه‌ آب‌ ، هوا ، فاضلاب‌ ، مواد غذايي‌ ، اماكن‌ و موارد تخلف‌ زيست‌ محيطي‌ وجود دارد كه‌ اغلب‌ آنها با بهداشت‌ محيط مرتبط مي‌ باشند. لكن ‌تعدادي‌ معدودي‌ از آنها بعنوان‌ پشتيبان‌ اصلي‌ پيشبرد اهداف‌ بهداشت‌ محيط هستند كه‌ ذيلا به‌ آنها اشاره‌ و متن‌ اصلي‌ آئين‌ نامه‌ ها و قوانين‌ جهت‌ استفاده‌ كاربران‌ محترم‌ ارائه‌ خواهد گرديد.

 

ادامه نوشته

شرح وظايف و فعاليتهاي واحد بهداشت محيط

آنچه مهندس بهداشت محیط در مرکز بهداشت انجام می دهد

 1. کنترل بر بهسازی و بهداشت مراکز تهيه، توزيع و فروش مواد غذايي، اماکن عمومي و اماکن بين راهي؛

 2. كنترل آب آشاميدني مناطق تحت پوشش از نظر ميكروبي و شيميايي و به صورت متناوب و اطمينان از سلامت آب منطقه و اعلام نتايج به ارگانهاي مربوطه؛

3. كلرسنجي روزانه و ثبت آن در پرونده كلرسنجي با قيد مشخصات ايستگاه كلرسنجي و اعلام نتايج به شبكه بهداشت و ارگانهاي مربوطه و در صورت لزوم گندزدايي آب؛

4. كنترل مواد غذايي و نمونه برداري از مواد غذايي مشكوك و ارسال آن به آزمايشگاه و معدوم نمودن مواد غذايي فاسد بر اساس دستورالعملهاي مربوطه؛

5. اجراي طرح يكنواخت سازي ماده 13 مواد خوردني و آشامدني و آرايشي و بهداشتي و اخذ مجوز تعطيل اماكن و مراكز از شبكه بهداشت و درمان جهت تعطيلي آنها؛

6. معرفي پيشه وران به آزمايشگاه و صدور كارت معاينه پزشكي جهت آنها طبق دستورالعملهاي صادره؛

7. بازديد از مدارس و مراكز آموزشي و مهد كودكها؛

8. بازديد و كنترل استخرهاي شنا و حمامهاي سونا؛

9. بازديد از آزمايشگاهها و مراكز بهداشتي درماني و مطبها و بيمارستانها از نظر وضعيت بهداشت محيط؛

10. بازديد از پاركها و ورزشگاهها و ترمينالها و تشكيل پرونده بهداشتي واعلام به سازمانها و مسئولين زيربط و پيگيري تا حصول نتيجه مطلوب؛

11. بررسي كنترل فاضلاب، زباله، هوا، منابع آلوده كننده آنها و مكاتبه با ارگانهاي مربوطه؛

12. رسيدگي به شکايات در زمينه های مختلف بهداشتي؛

13. سنجش يد در نمكهاي خوراكي يددار بطور روزانه و نمونه برداري از نمكهاي يد دار و ارسال به آزمايشگاه؛

14. مبارزه با حشرات و جوندگان ضمن بررسي كانونهاي آلوده و برآورد ميزان سم مورد نظر با توجه به ميزان آلودگي و نظارت بر سم پاشي توأم با آموزشهاي لازم و طعمه گذاري؛

15. كنترل و پايش امور محوله پرسنل تحت نظر و راهنمايي و ارشاد آنها جهت پيشبرد اهداف بهداشتي و ارائه راهكارهاي مناسب؛

16. اقدامات اضطراری هنگام وقوع بلايای طبيعي؛

17. شركت در جلسات بازآموزي و سمينارهاي طبق دستورالعملهاي مربوطه؛

18. بازديد از اماكن متبركه و مساجد طبق دستورالعملها مربوطه؛

19. بازديد از جايگاههاي پمپ بنزين و پيگيري نواقص مربوطه؛

20. كنترل بهداشتي اردوگاهها و زندانها جهت ساماندهي وضعيت بهداشتي آنها؛

21. شركت در طرحهاي ملي و كشوري جهت هماهنگي لازم براي پيشبرد اهداف بهداشتي؛

22. آموزش بهداشت جهت كليه رده ها توام با فعاليتهاي روزمره به طور چهره به چهره؛

23. آموزش بهداشت دانشجويان در مقاطع پزشكي و پيراپزشكي؛

24. نظارت بر دفع بهداشتي زباله در مناطق شهری و روستايي و سايت جمع آوری و دفع زباله های شيراز؛

25. نظارت بر احداث و بهسازی توالت خانوار های روستايي؛

26. نظارت بر فعاليتهای آموزشگاه های صنوف؛

27. تاسيس شورای حل اختلاف ويژه امور بهداشتي؛

28. تاسيس اورژانس بهداشت محيط؛

29. اجرای طرح ضريت؛

30. اجرای طرح شهر سالم؛

31. اجرای روستای سالم؛

32. بهسازی محيط روستا؛

33. برگزاری جلسات شورای بهداشت روستا، بخش و کارگروه بهداشت درمان و تامين اجتماعي شهرستان؛

34. نظارت بر فعاليت بهورزان در مورد كنترل كيفيت بهداشتي آب آشاميدني، بهسازي ( محيط روستا، منابع آب مثل چاه و چشمه، آبريزگاهها و ... ) مركز تهيه و توزيع و فروش مواد غذايي، بهداشت محيط منازل جلب مشاركت همگاني در جمع آوري و دفع بهداشتي زباله و فضولات و كنترل كيفيت مواد غذايي و آموزش موازين بهداشت محيط و .... و گزارش نتايج به مقامات ذيربط؛

35. راهنماي و آموزش مردم و جلب مشاركت عمومي و همكاريهاي بين بخشي در زمينه اجراي پروژه هاي شهر سالم؛

36. اجراي ساير دستورات مقام مافوق در زمينه اي مربوط به بهداشت محيط؛

37. اجرای طرح توسعه و تشديد مواد غذايي در غالب طرح ضربت؛

38. اجرای طرح امنيت غذا؛

39. اجرای طرح بيسج سلامت نوروزی؛

40. بازديد و نظارت از استخرهای شنا؛

41. جمع آوري اطلاعات و آمار مراكز تهيه و توزيع و فروش مواد غذايي و اماكن عمومي، آب آشاميدني و تأسيسات آب و فاضلاب و ... و تكميل فرمهای مربوطه؛

42. تجزيه و تحليل آمار و شاخصهای بهداشت محيط.

 

مهندسی بهداشت محیط در ایران از آغاز تا حالا

تاريخچه

مهندسي بهداشت از سال 1331 تا سال 1335 غالبا به صورت تيمي مركب از مهندسين كادر ستادي وزارتخانه در نقاط مختلف كشور فعاليت داشته اند . وظايف آنها علاوه بر تهيه دستوالعمل ها و فرمهايي در زمينه مراكز تهيه و توزيع و فروش مواد غذايي و اماكن عمومي ،‌ مبارزه با حشرات و جوندگان ، دفع فضولات جامد ،‌بهسازي منابع آب و طراحي نقشه هاي تيپ و اجراي پروژه هاي تامين آب آشاميدني بود ( در اين مدت نسبت به اجراي لوله كشي آب آشاميدني46 شهر در ايران اقدام شده است ) طراحي پروژه هاي آب آشاميدني با همكاري مهندسي مشاور ليچ فيلد صورت مي گرفت . در آذر ماه سال 1332 اولين دوره كمک مهندسي ايران با حضور 5 نفر از شهرستان تبريز ،‌5 نفر از تهران ، 5 نفر از شيراز ، 2 نفر از بابل و 2 نفر از رشت (جمعاپ 24 نفر) در پاكدشت ورامين (پلدشت سابق) تشكيل گرديد .

از سال 1335  مهندسي بهداشت بصورت اداره كل درآمد و در مدت كوتاهي در بسياري از استانهاي كشور ادارات مهندسي بهداشت ايجاد شدند . اداره مهندسي بهداشت تبريز در يازدهم ارديبهشت ماه سال 1331 با استخدام 6  نفر به مديريت آقاي مهندس علي بني سليماني شيباني و آقاي مهندس اسكات براندول آغاز به كار كرده  و در فعاليتهاي اوليه ضمن سمپاشي معدودي از منازل شهر تبريز نسبت به اجراي اولين پروژه آب آشاميدني در روستاي مايان سفلي اقدام نموده است .

 در سال 1340 مدت كوتاهي مهندسي بهداشت با اداره ريشه كني مالاريا ادغام گرديد ولي بنا به دلايلي ، ادامه فعاليت واحدهاي ادغام يافته ممكن نشده و در نتيجه مجددا اداره كل مهندسي بهداشت مستقلا به كار خود ادامه اد .

در طي سالهاي 1335-40 بعلت بوجود آمدن سازمانهاي و وزارتخانه هايي مرتبط با آب و برق مسئله تامين آب شهري از وظايف بهداري سابق منفك و به عهده وزارت آب و برق كشور گذاشته شد و بر تامين اب آشاميدني و بهسازي محيط روستاها توسط اداره كل مهندسي بهداشت تاكيد شد .

در طي سالهاي قبل از 1340 و بعد از آن تعداد زيادي از مهندسين رشته هاي مختلف بويژه ساختمان و شيمي جهت اخذ تخصص در زمينه بهداشت و مدارك تحصيلي فوق ليسانس ، اكثرا با استفاده از بورسهاي بين المللي به خارج از كشور اعزام شدند .

در اين‌ راستا پيرو تشكيل‌ دوره‌ كمك‌ مهندسي‌ بهداشت‌ و دوره‌ كمك‌ بهسازي‌ از اوان‌ تشكيل‌ اداره‌ مهندسي‌ بهداشت‌ به‌ همت‌ آقاي‌ دكتر فريس‌ در پاكدشت‌ ورامين‌ ، اولين‌ دوره‌ بهسازي‌ با پذيرش‌ ليسانسيه‌ هاي‌ علوم‌ (شيمي‌ ، فيزيك‌ ، زيست‌ شناسي‌ ،...) در دانشكده‌ بهداشت‌ دانشگاه‌ تهران‌

 آ غاز فعاليت‌ نمود ، اين‌ دوره در سال 1345 تبديل به دوره عالي بهسازي گرديد كه مدرك تحصيلي آن فوق ليسانس بود . در حال حاضر در 18 دانشگاه اقدام به تربيت نيروي انساني كارشناس در زمينه بهداش محيط و در 26 دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني نيز نسبت به تربيت كارداني بهداشت محيط اقدام مي نمايند .

نشكيلات اداره كل مهندسي بهداشت در سال 1344 شامل ادارات آب و فاضلاب ، بهسازي (شهر و روستايي)، هوا و محيط كار بود .

نيروي انساني مهندسي بهداشت در سال 1344 در سطح كشور جمعا 564 نفر بود ، كه در حال حاضر به استثناء كادر اداري حدودا 3714  نفر پزسنل تخصصي شامل 999 نفر كارشناس و كارشناس ارشد  و 2815 نفر كاردان بهداشت محيط در واحدهاي بهداشت محيط سطح كشور مشغول انجام وظيفه مي باشند ، از اتفاقات مهم براي اداره كل ، تصويب قانون مواد خوردني ، آشاميني ، آرايشي و بهداشتي در سال 1346 بود كه زمينه اجراي قانونمندي را براي كنترل بهداشتي مراكز تهيه ، توزيع و فروش مواد غذايي و اماكن عمومي با استفاده از ماده 13 فراهم نمود .

در سال 1346 تامين آب آشاميدني و بهسازي محيط روستاها از وزارت بهداري به وزارت آباداني و مسكن انتقال يافت و در همين سال اداره كل مهندسي بهداشت به اداره كل بهداشت محيط تغيير نام يافت . در سال 1351 وظايف مذكور به عهده وزارت كشاورزي و پس از تشكيل وزارت تعاون به آن وزارتخانه محول گشت ، در سال 1356 با مصوبه اي وظايف ياد شده مجددا به اداره كل بهداشت محيط اعاده شد كه در سال 1358 مصوبه مذكورمورد تاكيد شوراي انقلاب جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت .

اجراي پروژه هاي تامين آب آشاميدني روستاها و عمليات بهسازي محيط با پيروزي انقلاب اسلامي توسعه قابل ملاحظه اي يافت ، ولي با توجه به اهميت و گسترش ساير فعاليتهاي بهداشت محيطي و لاجرم براي هماهنگ كردن تشكيلات بهداشت محيط با شبكه هاي بهداشتي و درماني كشور در سال 1369 مسئوليت تامين آب آشاميدني روستاها به سازمان جهاد سازندگي واگذار گرديد و بدينوسيله زمينه ادغام فعاليتهاي بهداشت محيط در شبكه فراهم شد .

در سال 1374 براي تعديل نيروي انساني و كاهش ابعاد تشكيلاتها در وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي دو اداره كل بهداشت محيط و اداره كل بهداشت حرفه اي ادغام يافتند ، با ادامه روند كوچك سازي تشكيلات و واگذاري بعضي از وظايف به بخش خصوصي تفويض اختيار مسئوليتها به دانشگاههاي علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني در آذر ماه 1379 اداره كل بهداشت محيط و حرفه اي به دفتر سلامت محيط كار و حرفه اي تغيير نام يافت .

منبع: سایت

http://www.eazphc.ir

تاريخچه جهانی بهداشت

هیژی مادر علم بهداشت

تا 3900 سال قبل ازميلاد مسيح ، بيماري صرفا يك بلاي آسماني به شمار مي‌آمد و كسي دركار و حال بيماران دخالت نمي‌كرد.كسي كه مريض مي‌شد اگر خوب شدني بود ، خودبخود بهبودي مي‌يافت و گرنه مي‌مرد.دراين زمان مردي بنام اسقلبيوس دريونان زندگي مي‌كرد و اولين كسي بود كه به فكر افتاد تا چاره‌اي براي بيماران پيدا كند و به اين منظور براي شفاي آنان دست به اقداماتي زد و نام طبيب برخود نهاد.اسقبليوس دختري بنام «هيژي» داشت يك شب كه اسقبليوس از معالجه بيماران فراغت پيدا كرده و به خانه آمده ومشغول تهيه دارو بود دخترش به او گفت:

 

«پدر آيا بهتر نيست اين همه كوششي را كه براي درمان و مداواي بيماران بكار مي‌بري، صرف تدابيري كني كه نگذاري مردم مريض شوند ؟»حرف‌هاي هيژي براي پدر تكان دهنده بود و اسقليبوس را به اين فكر واداشت كه افكارنوئي را در طبابت آن روز بوجود آورد.از آن زمان به بعد بود كه شالوده رشته جديدي را در طبابت ريخت مبني بر اينكه به مردم دستوراتي مي‌داد كه چه كنند تا بيمار نشوند و به افتخار دخترش «هيژي» اين علم را به زبان يوناني «هيژي نيوس» نام نهاد كه امروزه به زبان انگليسي «هاي جين» (HYGIENE) يا بهداشت گفته مي‌شود.

معیارهای انتخاب محل دفن مواد زاید

مقاله معیارهای انتخاب محل دفن مواد زاید را دانلود کنید:

Click here

دانلود استانداردهاي خروجي فاضلاب در ايران

استانداردهای خروجی فاضلاب در ایران" را از اينجا دانلود كنيد.

 

سفرنامه بهداشت محیطیها

بهداشت محیطیها یعنی همه فن حریف

ترم آخر کارشناسی بهداشت محیط رفتیم یکی از شهرهای شمالی  دوره کارآموزی بازدید از تصفیه خانه آب.

تصفیه خانه پیشرفته ای بود. به گفته خودشان بزرگترین تصفیه خانه آب خاورمیانه بود (ای ول). مدیر تصفیه خانه مهندس جوان خوش اخلاق و خوش برخوردی بود. رشته مهندسی عمران خونده بود. فوق لیسانس عمران. دستش درد نکنه اول شروع کرد به توضیح فرایند تصفیه خانه. واقعا هم خوب توضیح  می داد. بعد بازدید از مراحل مختلف تصفیه خانه شروع شد. می گفت نمی دونم تا چه حد بهداشت محیط با این فرایندها آشناست ولی اینجا اینجوریه و اون قسمت هم اونجوری .اینجا بود که بچه ها باید خودی نشون می دادند. دستشون درد نکنه مهندسان یعنی بهداشت محیطیها شروع کردن به توضیح دادن قسمتهای مختلف تصفیه خونه. خدا وکیلی خوب هم توضیح دادن چرا که بیش از ۸۰ درصد واحدهای درسی ما مربوط به طراحی آب و فاضلابه. بچه ها نشون دادن که دست کمی از مهندسین محترم عمران ندارن.

بعدش رفتیم به قسمت آزمایشگاه شیمی تصفیه خانه. خانم مهندس محترمی مسئولیت اونجا را به عهده داشت. خیلی خوب ما را تحویل گرفت مهندسی شیمی خونده بود و مدرک ارشد داشت. رشته ما را پرسید. گفتیم بهداشت محیط .

شروع کرد به توضیح دادن آزمایشهای شیمی آب اول از جارتست شروع کرد و گفت نمی دونم تا چه حد به آزمایشات شیمی آب واردید ولی اینجوریه و اونجوریه که بچه ها باز هم عینهو بلبل شروع کردن به توضیح بقیه آزمایشهای شیمی آب. اگه خوب هم نبودن ولی دست کمی از مهندس شیمی نداشتن. باز هم ای ول بهداشت محیطیها و دست مریزاد. باید هم جواب می دادن چون که تموم آزمایشهای شیمی آب را عملی انجام داده بودن قبلنا چرا که جزو واحد درسیشون بوده هم در کاردانی هم در کارشناسی.

بعد رفتیم قسمت آزمایشگاه میکروبی. مسئول آونجا هم مهندس میکروبیولوژی خونده بود لیسانس بود یا فوق لیسانس یادم رفته . شروع کرد به توضیح دان آزمایشهای میکروبی آب که ال است و بله. باز هم بهداشت محیطیا شروع کردن به توضیح دادن آزمایشها که احتمالی اینجوری است و محیط کشتش این است و مرحله افتراقی اونجوری ...

کارکنان تصفیه خونه مات مونده بودند چرا که کارشناسانی پیدا شده بودن که همه کار تصفیه خونه آب را بلد بودن از قسمت طراحی گرفته تا انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی.

آخه بهداشت محیطیا آچار فرانسه هستند هم در زمینه بهداشت و هم در زمینه مهندسی. همه جور کار بلدند از بازرسی مواد غذایی گرفته تا طراحی تصفیه خونه آب و فاضلاب .یعنی به گفته خودمون همه فن حریف

سخن اول

در اين وبلاگ مطالب مفيد راجع به رشته مهندسي بهداشت محيط ارائه خواهد گرديد....منتظر باشيد!