چندین مقاله  قابل دانلود تمام متن در مورد تصفیه فاضلاب

برای دانلود مقاله مورد نظر روی لینک مربوطه کلیک کنید. مقالات با فورمت pdf مي باشند.

1- بررسي وضعيت فاضلابهاي شهري و صنعتي ايران (دانلود)

2-بررسي نقش باكتريها در حذف تركيبات مغذي از فاضلاب شهري (دانلود)

3-طرح مديريتي فاضلاب شهري (دانلود)

4- مقايسه راندمان حذف كروم و نيكل و كادميوم از فاضلابهاي صنعتي توسط كنترل

كننده هاي PH (دانلود)

۵- حذف BOD بوسيله صافيهاي چكنده در مقياس پايلوت پلنت ( دانلود)

6- ارزيابي كارايي و تعيين معيارهاي عمده طراحي هاضم هوازي براي تثبيت لجن مخلوط فاضلاب شهري (دانلود)

درد و دل با استاد دکتر تقی پور

مصاحبه با :

استادی که خیلی پایبند به قانون هست، شخصی که برای دانشجو احترام فوق العاده ای قائل است. همیشه خوش قول و منظم. با چهره ای کاملا آرام. دفترش همیشه به روی دانشجویان باز است. اگه متوجه شود که دانشجو مبحث درسی را خوب متوجه نشده ول کن ماجرا نیست. باز تکرار می کند. تکرار بازهم تکرار، خیلی با حوصله است. ولی در نمره دادن  سخت گیر. سخت گیر که چه عرض کنم خیلی سخت گیر. مشوق اصلی دانشجویان است برای ادامه تحصیل. بعضی مواقع یه مثالهایی میزند که دو ریالی آدمی خوب نمی افتد. بعدش متوجه میشوی که منظورش چی بوده. خلاصه  اینکه "مردی از جنس قانون."

 

متولد 1353 شهرستان هشترود، رتبه اول ارشد ، رتبه دوم دکترا ، استادیار گروه مهندسی بهداشت محیط  

 استاد دکتر حسن تقی پور                                  

 

 

 -  چرا بهداشت محیط؟ انتخاب یا سرنوشت؟

اون موقع سرنوشت بود. ولی سرنوشتی که آینده اش خوب شد، سرنوشتی که به نفع من تموم شد.

 

- اگه بهداشت محیط نمی خوندید دوست داشتید چه رشته ای بخونید؟

(به فکر میرود، دو سه دقیقه ای فکر می کند، خیلی حساسیت نشان میدهد، بعد با همان لحن آرام همیشگی می گوید:) سخت است بگم چه رشته ای، ولی بیشتر انجام و طراحی پروژه های مربوط به سدسازی و پل سازی و رشته های مربوط به اونو بیشتر می پسندم مثل عمران سازه.

 

- استاد فرض کنیم امتحان کنکور دادید و برگه انتخاب رشته را دادند که رشته های مورد علاقه خود را انتخاب نمایید. کدوم رشته را انتخاب می کردید؟ بهداشت محیط جایگاهش کجا بود؟

قطعا بهداشت محیط جزو اولویتهای انتخابی بود. ولی مقطع کاردانی بودن اون یک کمی کار را مشکل می کند. ما شاگردهای خوبی داریم که به این رشته علاقمندند ولی کاردانی بودن این رشته یک کمی آنها را دلسرد می کند.

 

- محیط زیست و بهداشت محیط تفاوت این دو رشته در چیست؟

بهداشت محیط میشه گفت : پل بین بیولوژی و مهندسی. بهداشت محیط در واقع هم قابلیتهای محیط زیست را داره هم قابلیتهای بهداشت . از این نظر میشه گفت منحصر بفرده، چون از یک طرف جنبه های بهداشتی یه موضوع مثل آب و فاضلاب را بررسی می کنه از طرف دیگه طراحی تصفیه خانه آب و فاضلاب و پروژ ه های آبرسانی را.

 

- پس با این همه قابلیتهایی که بهداشت محیطیها دارن چرا وقتی از رشته  آنها پرسیده میشود میگند مهندسی محیط زیست؟

چون بهداشت محیط به این اسمی که الان خوانده میشود. یه رشته نسبتا جوونیه. قبلا این رشته مهندسی بهسازی محیط بود.

این رشته با این اسم فعلی در مقابل مهندسی عمران که تقریبا 70 سال سابقه دارد جوان  می باشد. بدین سبب مردم شناخت کامل و کافی از این رشته با این اسم ندارن. رسانه های جمعی نیزنقش مهمی دارند مثلا اگه یه حادثه زیست محیطی اتفاق بیفته از رسانه ها گفته میشه محیط زیست به خطر افتاد و یا این کار موجب آلودگی محیط زیست گردید.

 

- استاد اگه بخوان یه اسم جدید برای بهداشت محیط انتخاب کنند چه اسمی را پیشنهاد میدین؟

( استاد بازهم به فکر میره، به عمق تفکر، نشون میده که همه چی رو حساب شده جواب میده، اونی که ذهنش تعیین و تایید می کنه نه اونی که فقط به زبونش مییاد)

آخرش میگه: اول مهندسی بهداشت محیط زیست، اگه نشد بعدش مهندسی بهسازی محیط

 

- چه باید کرد تا این رشته را اون طوریکه شایسته اش است شناسوند ؟

بنظرم اول باید از خودمون شروع کنیم. باید خودمونو قوی و توانمند کنیم. از لحاظ کاری و کارایی خود را تا حدممکن بالا ببریم. مثلا اگه در یک اداره استخدام شدیم کارایی و توانمندی ما باید طوری باشه که اسم در بیاریم یعنی رشته تحصیلمون اسم در بیاره. طوریکه اگه استخدامیه دیگری در اون ارگان باشه مسئول اون ارگان بگه، فلانی رشته اش چیست از اون رشته بردارید. این خیلی مهم است. بعدش در سطح بالا اونهایی که در بورد گروه هستند با عملکردشان و از راه تبلیغات قانونی و مناسب رشته را به ارگانها و نهادها معرفی نمایند.

 

- از مقاله و پروژه چه خبر؟

- دو مقاله دارم که به تازگی در مجلات معتبر خارجی چاپ شده است ( متن کامل این مقالات در همین وبلاگ برای اولین بار جهت دانلود قرارداده شده است). در مورد پروژه هم میشه گفت داریم روی دو پروژه کار میکنیم یکی مدیریت متمرکز زباله های بیمارستانی شهر تبریزیعنی بررسی وضع موجود و پیدا کردن اطلاعات کمی و کیفی در این مورد. دومی هم بررسی حضور فلزات سنگین در خاک، در آب مورد استفاده کشاورزی و محصولات سبزیجات و صیفی جات در مناطقی از تبریز.

 

 

- آینده رشته بهداشت محیط را چطوری می بینید؟

این رشته جزو رشته های بورس دنیاست. مسئله انفجار جمعیت، مصرف بی رویه، تغییر سبک زندگی، مصرف گرایی و... محیط زیست را تحت تاثیر قرار میده. تمامی ممالک مجبورند که دقت کنند، می دانند که اگه الان پیشگیری نکنند در آینده با چندین برابر این هزینه هم نمی تونن مشکلو جبران کنند. می شود گفت: شرایط به سمتی پیش میرود که خود ایجاب می کند رشته های ما در بورس باشند.

 

- استاد چرا فارغ التحصیلان این رشته بیشتر تمایل دارند در آب و فاضلاب یا محیط زیست استخدام بشوند در حالیکه بیشتر استخدامی در مراکز بهداشتی است؟

چون تا مقطع کارشناسی که حدود 140 واحد درسی دانشجویان ما می خونن ، جزء کمی از این واحدها مربوط به به بهداشت مسکن و اماکن عمومی و مواد غذایی است در حالیکه اکثر این واحدها مربوط به دروس فنی و طراحی می باشد که تسلط اکثر دانشجویان نیز طبیعتا در این قسمت خواهد بود و این طبیعی است که هرکس دوست داشته باشد در تخصص خود کار کند و به تخصص خود علاقه نشان بدهد.

-  مقطع کاردانی برای این رشته بهتر است یا کارشناسی، از ریاضی فیزیک یا علوم تجربی؟

مقطع کارشناسی بهتر است. دانشجویان ما خوبند در این صورت خوبتر هم خواهند شد. دانشجویان خوب اکثرا به خاطر کاردانی بودن این رشته از آن صرفنظر می کنند. در مورد اینکه از تجربی یا ریاضیات هر دو یک مزیتهایی دارند. اونایی که تجربی خوانده اند قسمتهای مربوط به زیست و میکروبیولوژی را راحت متوجه میشوند و آنهایی که ریاضیات خوانده اند قسمتهای فنی و طراحی مثل ریاضیات مهندسی و استاتیک و امثال اینها را بهتر متوجه خواهند شد. پس بنظرم از هر دو رشته میشود به صورت اشتراکی  دانشجو برای این رشته پذیرفت.

 

ادامه نوشته

تهیه ازن و استفاده از آن در حذف دترجنت از آب و فاضلاب(دکتر دهقانزاده)

برای تهیه این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود

بررسي حذف دترجنتها در تصفيه خانه فاضلاب به روش لجن فعال

 جهت دريافت مقاله روي لينك زير كليك نماييد.

DOWNLOAD

ساخت کربن فعال با استفاده از  فعال سازی شیمیایی پوست گردو

اگر متن كامل اين مقاله را مي خواهيد اينجا را كليك كنيد.

کاربرد توام فرایندهای هوادهی و جذب با کربن فعال دانه ای جهت حذف آلاینده های آلی از آب شرب

جهت دریافت کامل این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود

حذف آرسنيك از آب آشاميدني با استفاده از آلوميناي فعال اصلاح شده ( دكتر مسافري)

اگر مي خواهيد مقاله را بصورت كامل دانلود كنيد روي لينك زير كليك نماييد.

DOWNLOAD

بررسي وضعيت كلرزني در تاسيسات آب مناطق روستايي ( مهندس هاشمي)

براي دريافت مقاله كليك كنيد.

شناسايي گونه Eisenia foetida  بومي در شمال ايران براي توليد ورمي كمپوست

براي دريافت كامل اين مقاله روي لينك زير كليك كنيد.

دانلود

مقاله اي جالب از دكتر تقي پور كه در مجله معروف Chemical Engineering Journal بتازگي چاپ شده است.

 

متن كامل مقاله را از اينجا كليك كنيد.

مقاله ای  از دکتر تقی پور (Comparison of the biological NH3 removal characteristics of a three)

برای دریافت کامل این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید.

DOWNLOAD

گفتگوی صمیمی با مدیر گروه بهداشت محیط تبریز (دکتر محمد مسافری)

 

واقعا مصاحبه با استادي كه به سختگيري و قانونمندي معروف است سخت بود. با اين وجود چون داشتم فارغ التحصيل ميشدم حيفم اومد كه با ايشان مصاحبه اي نداشته باشم . اين كار را كردم و مصاحبه اي كه در پايين مي آيد گفتگوي صميمي با ايشان مي باشد.

 متولد 1352 شهرستان اهر، نفر اول ارشد و دكتراي مهندسي بهداشت محيط، استاديار، عضو هيئت علمي و مدير گروه رشته مهندسي بهداشت محيط دانشكده بهداشت تبريز، استاد دكتر محمد مسافري ،PHD    مهندسي بهداشت محيط

 - استاد چرا بهداشت محيط؟ تقدير بود يا انتخاب؟

 

نه من از روي علاقه اين رشته را انتخاب كردم. حتي تو برگه انتخاب رشته اولويت پنجمم بود بخاطر اينكه يكي از اقوام قبلا تو اين رشته فعاليت داشت و من اطلاعاتي در مورد اين رشته پيدا كرده بودم و ثانيا رشته اي بود كه تا مقطع دكترا احتمال تحصيلش در ايران وجود داشت. و اينها سبب شدند كه اين رشته جزء اولويت هاي انتخابي من باشد. من در كنكور در بسياري از رشته هاي كارشناسي از جمله دبيري زيست و مهندسي كشاورزي نيز قبول شده بودم كه با توجه به علاقه و اطلاعاتي كه از اين رشته داشتم مهندسي بهداشت محيط را انتخاب كردم.

 

-  اگر دوباره كنكور ميداديد باز بهداشت محيط را انتخاب مي كرديد؟

 

حتما، حتي اين سري انتخاب اولم ميشد. چونكه معتقدم اين رشته اهميت فوق العاده اي دارد. ببينيد يك پزشك فقط يك نفر را درمان مي كند ولي بعنوان مثال يك كاردان بهداشت محيط با يك كلرزني صحيح كل جامعه كه از آن آب استفاده مي كنند سلامتيشان را تضمين مي كند. آنسوي قضيه هم مهم است اگه يك پزشك كار خودشو درست انجام ندهد،ممكن است جان يك نفر به خطر بيفتد،ولي اگر يك بهداشت محيطي يه سهل انگاري بكند براي مثال كلرزني را درست انجام ندهد،تمام افراد جامعه به خطر مي افتند. اين اهميت رشته و كار بهداشت محيط را نشان مي دهد.

 

- استاد!در يكي از آزمون هاي استخدامي از من در مورد فرق بين بهداشت محيط و محيط زيست پرسيدند،راستي تفاوت اين دو رشته چيست؟

 

بهداشت محيط و محيط زيست فرقي ندارند ولي بهداشت محيط يه برتري­هايي دارد بهداشت محيط مي شود گفت تلفيق يا بهتر است بگوييم پلي است بين پزشكي و مهندسي.از يك طرف در مورد ميكروب ها صحبت مي كند و از طرف ديگر روش هاي كنترل آن ها را نيز بررسي مي كند.باز از يك طرف مديريت جمع آوري و دفع زباله را بر عهده دارد از طرف ديگر صحبت از طراحي تصفيه خانه مي كند.

بد نيست اين را اضافه كنم اخيرا بازديدي كه بورد محترم بهداشت كشور از دانشگاه داشتند در مورد تاسيس دوره ارشد بهداشت محيط. استاد عامري به آقاي دكتر خليلي گفتند كه شما كه متخصص و جراح قلب مي باشيد ولي مردم عوام چون پزشك را با آمپول زنيش مي شناسن. در حاليكه اين ممكن است كم اهميت ترين كار شما باشد يا در مقابل كار مهم و پر خطر شما ممكن است هيچ جايگاهي نداشته باشد. در مورد رشته ما نيز كنترل مواد غذايي، همان قسمت آمپولش است. در حاليكه قسمت عمده اش طراحي تصفيه خانه آب و فاضلاب و... مي باشد

 

- پس اين همه مزيت هايي كه رشته ما دارد چرا اكثر دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته وقتي كه اسم رشته شون پرسيده مي شود خود را محيط زيست معرفي مي كنند؟

 

به نظرم رشته ما اسمش ايراد دارد قبلا اين رشته، مهندسي بهسازي محيط بود در لاتين اين رشته Environmental Health ناميده مي شود.كه در كشور ما بهداشت محيط ترجمه شده است در حالي كه Health معني سلامت را مي دهد و Environmental نيز محيط زيست مي باشد.حتي در وزارت بهداشت و درمان نيز ما معاونت سلامت را داريم پس اگر اين واژه را درست معني كنيم

مي شود:مهندسي سلامت محيط زيست.

 

- آينده اين رشته را چطور مي بينيد؟

 

هزاره،هزاره محيط زيست است. بزرگترين دغدغه،دغدغه محيط زيست است از مهم ترين چالش هاي اين هزاره آب آشاميدني سالم،گرمايش جهاني،سوراخ شدن لايه اوزون و ... مي باشد.حتي گفته مي شود اگر جنگ جهاني سوم اتفاق بيفتد،بخاطر  نفت و ... نيست،بلكه بخاطر بدست آوردن آب آشاميدني سالم است.در اينجاست كه نقش بهداشت محيط و ارزش اين رشته معلوم مي شود.

مي شود گفت روند به سمتي مي رود كه خود ايجاب مي كند رشته هاي محيط زيست و بهداشت در اولويت باشند.

 

- استاد! دوره تكميلي را در لندن سپري كرديد مقايسه بين دانشگاه اونجا و ايران؟

 

دانشگاه هاي اروپا قدمت 300 الي 400 ساله دارند ولي در كشور ما كه قديمي ترين دانشگاه ،دانشگاه تهران است قدمتي حدود 70 ساله دارد پس از اين جهت قابل قياس نيست ولي از نظر بار علمي اگر مقايسه كنيم بين هموطناني كه در ايران و خارج درس مي خونن اعتقادم بر اين است كه ايرانياني كه در داخل ايران درس مي خوانن نه تنها بار علمي كمتري ندارن بلكه سرتر از اونا نيز هستن مثلا در ايران براي مقطع دكتري ما 30 واحد درسي داريم كه دانشجو بايد اينا رو بخواند ولي در خارج دانشجو تنها روي يك پروژه كار مي كنند.مشكلي كه ما داريم زبان انگليسي است كه اين مشكل در تحصيل هاي كرده هاي خارج وجود ندارد از نظر تجهيزات و امكانات حتي مي شود گفت كه وضع ما بهتر است ولي آن ها از آنچه دارند به بهترين نحو استفاده مي كنن.

 

- زندگي در انگلستان يا ايران؟كداميك؟

 

يقينا ايران! چرا كه ما متعلق به ايران هستيم..ما انگليسي نيستيم تعلقات معنوي و خانوادگي ما همه متعلق به ايران است ايرانياني كه در خارج زندگي مي كنند به نظرم خلا هاي بزرگي دارند. براي مثال تيم فوتبال انگليس وقتي كه بازي مي كنه اين تيم،تيم من نيست كه تشويقش كنم .در وطن است كه من ارضا مي شوم.ولي اعتقادم بر اين است كه بايد براي تمامي ايرانيان مشتاق اين امكان وجود داشته باشد كه سفري به خارج از كشور داشته باشند.

 

- برخورد آن ها با شما به عنوان يك ايراني چطور بود؟

 

برخورد در سطح بالايي است نه تنها با من بلكه با همه اين طوري بودند در محيط آكادميك اصلا اين حرف ها وجود ندارد فرق ندارد از كدوم كشور باشي جهان سومي باشي يا اروپايي. اون اعتماد و اطميناني كه به همه دارند به ما هم دارند در اونجا با همديگر خيلي راحت هستند يعني جامعه شان راحت است همكار،استاد و دانشجو به اسم كوچك همديگر را صدا مي زنند حتي براي ما از طرف دكتر كارن يك جشن ميهماني تدارك ديده شده بود.

 

 

ادامه نوشته

كارشناسي ارشد مهندسي بهداشت محيط در تبريز

 

  خبر خوش

 

هيئت محترم بورد بهداشت محيط ايران از دانشكده بهداشت و تغذيه و گروه مهندسي بهداشت محيط بازديد كردند. در اين بازديد كه از واحدهاي مختلف گروه،آزمايشگاهها ، واحد آموزشي و ساير قسمتها بعمل آمد توانمنديهاي اين دانشكده در ايجاد مقطع كارشناسي ارشد رشته مهندسي بهداشت محيط از طرف بورد محترم بهداشت محيط بررسي شد. و پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد مورد توافق قرار گرفت.

 

بر اين اساس از سال آينده 4 نفر در مقطع ارشد در اين دانشكده پذيرفته خواهند شد. حتي گفته ميشود در صورت توافق از مهر ماه اين سال نسبت به جذب دانشجو اقدام شود.

 

لازم بذكر است كه در بين بازديدكنندگان آقايان دكتر مصداقي نيا،دكتر محوي، دكتر نبي زاده و... حضور داشتند.

مقاله: سنجش غلظت آرسنیک در آب آشامیدنی

 

این مقاله توسط دکتر مسافری، دكتر محوي، دكترمصداقي نيا، دكتر يونسيان و دكتر سيمين ناصري تهيه و تنظيم شده است. براي دريافت كامل اين مقاله روي لينك زير كليك كنيد.

DOWNLOAD

دانلود کتاب سالواتو

این کتاب یکی از رفرنسهای اصلی برای امتحان ارشد و دکترای مهندسی بهداشت محیط می باشد.

  • برای دریافت این کتاب روی لینک زیر کلیک کنید.

متن كامل كتاب سالواتو 

 DOWNLOD

اسلایدی جالب در مورد کنترلهای کیفی آب توسط بهداشت محیط

 

این مطلب توسط استاد دکتر مسافری در پتروشیمی تبریز ارائه شده است. برای دریافت اسلاید روی لینک زیر کلیک کنید:

 DOWNLOAD

همه چيز در مورد بهداشت پرتوها

اگر در مورد بهداشت پرتوها مطلبي مي خواهيد اينجا را كليك كنيد.

لیست کامل منابع امتحانی  و  کتابهای مربوط به رشته بهداشت محیط(ايراني و لاتين)

براي دريافت ليست اينجا را كليك كنيد.

منبع:سایت اینترنتی

 www.iran-environment.com

بررسی قابلیت جایگزینی روش  precence absence test  بجاي روش تخمیر 5 لوله ای

 

مقاله را از اينجا دانلود نماييد.

بررسی مقایسه ای آلاینده های خروجی خودروهای بنزینی و دیزلی

اگر می خواهید مقاله را دریافت کنید. از اینجا دانلود نمایید.

کاربرد صافی شنی تند خود شتشو در تصفیه آب

برای دریافت مقاله اینجا را کلیک کنید.

گپ خودمانی با آقای دکتر دهقانزاده

اولین مصاحبه :

 

خیلی سخت بود اولین مصاحبه شونده را انتخاب کنیم ، بین این همه افراد آشنا باید یکی رو نشون می کردیم ، خیلی فکر کردیم بازم فکر کردیم .

دنبال کسی می گشتیم که همه بشناسنش ولی  نشناسنش ( بابا سهل ممتنع).

پیداش کردیم:

کسی که عضو هیئت علمیه، بعنوان محقق جوان برگزیده جشنواره رازیه،نفر دوم ارشد وPHD ، دوره تکمیلیشو کانادا بوده، آچار فرانسه بهداشت محیطه و معاون آموزشی دانشکده است ( اِ قضیه که لو رفت )

 

متولد 1352 ، اهر، استادیار گروه مهندسی بهداشت محیط دکتر رضا دهقانزاده ريحانی و عضو هیئت علمی ...

 

 

ü       آقای دکتر چطور شد رشته بهداشت محیط رو انتخاب کردین؟      

                                  

راستشو بخواین، در دوره دبیرستان دانش آموز خوبی بودم و همیشه جز دانش آموزان اول و دوم بودم . و انتظار می رفت که یک رشته خوب مثل پزشکی یا دندانپزشکی قبول بشم ولی من فقط به کتابهای دبیرستان اکتفا کردم و تست زنی خبری نبود اصلاً تست نزدم در نهایت رتبه خوبی رو نیاوردم در بین رشته های قابل انتخاب بهداشت محیط رو انتخاب کردم چون تا مقطع PHD امکان ادامه تحصیل وجود داشت در دوران کاردانی یواش یواش به این رشته و محتوای این رشته مخصوصاً دروس فنی مثل مکانیک ، هیدرولیک و ... علاقه مند شدم

 

ü      الان نظرتون راجع به پزشکی چیه؟

الان هم به درآمد پزشکی حسودی می کنم .

 

 ü      از خانواده تون بگین ؟

پدرم نجاره و مادرم خانه دار . ما تو خونه 4 خواهر و 2 برادر هستیم ، که من ارشد هستم یکی از خواهرام معلم ، یکیشون لیسانس کامپیوتر و یکیشون هم الان تو همین دانشکده در مقطع کارشناسی بهداشت محیط هستن و برادرم در شرکت معدن مس سونگران اهر اشتغال داره.

 

ü      استاد کی ازدواج کردین ؟

ما 7 اسفند یعنی دقیقاً ماه قبولی من در مقطع PHD ازدواج کردیم  

 

ü       چرا 11 اسفند ( روز بهداشت محیط) ازدواج نکردین ؟  حواسم نبود

 

ü       و خانمتون؟   بهداشت حرفه ای محل آشنایی هم دانشگاه تهران بود( بابا دانشگاه تهران بابا های کلاس )

ü      دعوا تن هم می شه؟   بله

 

ü     شما چیکار می کنین؟ شما برنده این یا خانمتون؟ اکثراً من،  چون آدمی نیستم که کوتاه بیام.

 

ü      تا حالا کسی خیلی ناراحتتون کرده ؟  بله پیش اومده،  تو دلم خیلی از اون عصبانی شدم دلم می خواست ....!؟

ü       طرفدار آبی یا قرمز ؟ آبی

 

ü      اهل موسیقی هم هستین یا نه ؟  اگه پیش بیاد.  یعنی اگه وقت بشه، مثلاً وقتی رانندگی می کنم. تازه اونم بیشتر موقع  یادم می ره ؟!  ( یک خنده حسابی )

 

ü     قهوه یا چای ؟   قهوه بلد نیستم ولی نسکافه رو ترجیح می دم .

 

ü      چطور شد بعنوان محقق جوان شناخته شدید؟   در جشنواره رازی مرسوم اینه که بر طبق تعداد مقالات چاپ شده به زبان انگلیسی در ژورنالهای معتبر خارجی و همچنین پایاننامه های قوی که هر کدوم امتیازات خاص خودشون رو دارن جایزبه می دن. من در قسمت محقق جوان برگزیده شدم.

 

ü      آیا شما اولین بهداشت محیطی بودین که در این جشنواره شرکت کردین؟   خیر،  قبل از من آقای دکتر موسوی در قسمت پایاننامه، سال قبل از انتخاب من برگزیده شدن ، اصلاً ایشون منو با جشنواره رازی آشنا کردن.

 

ü      آیا آقای احمدی نژاد رو قبلاً می شناختین یا با هم ملاقاتی داشتین؟    شناختن نه به اون معنی که با اون ملاقات داشته باشم. در دوره ریاست ایشون در شهرداری تهران، من در ستاد مرکزی شهرداری جز کارمندانشون بودم یعنی ریئسم بودن.

 

ادامه نوشته

راز حمام شیخ بهایی

حمام شيخ بهايي، شمع يا شعله

حتما شما نيز اسم شيخ بهايي و حمام معروفش را شنيده ايد. حمامي كه در بين عموم معروف است كه با شمع گرم ميشده است. و عده اي ميگويند آن شمع با اتم كار ميكرده است. و نهايت اينكه شايع شده كه چون اين شمع با اتم كار ميكرده است انگليسي ها يكي از شمعها را برده اند  و آن يكي را دست كاري كرده اند و بخاطر آن، از كار افتاده است.

راستي واقعيت اين حمام چي بوده است؟ آيا واقعا با يك شمع گرم ميشده است؟ چطور ممكن است؟

تنها نظريه قابل قبول و شايد پذيرفته شده اي كه هم اكنون وجود دارد اين است كه يك سيستم سفالينه لوله كشي زيرزميني حدفاصل آبريزگاه مسجد جامع و اين حمام وجود داشته كه با روش مكش طبيعي گازهايي چون متان و اكسيدهاي گوگردي به مشعل خزينه حمام هدايت ميشده و بعنوان منبع گرما در مشعل ميسوخته و يا اينكه مستقيما اين گازها را از مواد زايد دفع شده در خود حمام جمع آوري ميكردند و مورد استفاده قرار ميدادند.

در جريان مرمت خانه شيخ بهايي در همان نزديكي در كف زمين تنپوشه هاي سفالي و چاههاي مرتبطه و يك لوله آزمايش پيدا شده بود كه احتمال ميدهند مربوط به طراحي حمام باشد. همچنين طبق مطالعاتي كه توسط باستان شناسان و متخصصين انجام شده است معلوم گرديده كه فاضلاب شهر اصفهان توسط لوله هاي جمع آوري فاضلاب وارد خزينه حمام ميشده است. و طبق محاسبات دقيقي كه شيخ بهايي انجام داده بود و با طراحي خاص خزينه، اين فاضلاب تبديل به گاز متان ميشد كه قابل سوختن است. لجن هاي ته نشيني نيز بعنوان كود آلي مورد استفاده قرار ميگرفت. شيخ بهايي با محاسباتي كه انجام داده بود، حجم لجن را براي توليد بيوگاز مشخص كرده بود و گفته بود كه اگر لجن به اندازه اي كه خود مشخص كرده بود برسد ميتوانيد مقدار مشخصي از لجن را بعنوان كود استفاده كنيد. براي برداشت اين لجن اضافي برنامه دقيقي ترسيم شده بود و در هر زماني ميزان برداشت اهالي هر منطقه اي مشخص بود.

گاز توليد شده توسط فاضلاب بوسيله شعله هايي كه تعبيه شده بود مخزن آب حمام را گرم ميكرد. پس از گذشت چندين سال و ضعف حكومت آنزمان كه پايتخت ايران، اصفهان بود كشاورزان بدون برنامه و خارج از نوبت از اين لجن ها برداشت نمودند تا بعنوان كود استفاده نمايند و بدين جهت بود كه اين شعله ها خاموش شدند.

امروزه توليد گاز از فاضلاب بعنوان بيوگاز ناميده ميشود كه يكي از تخصصهاي مهندسين بهداشت و محيط زيست مي باشد. در كشورهاي اروپايي و آمريكا از اين سيستم بعنوان بازيافت فاضلاب و تهيه سوخت استفاده ميشود ولي متاسفانه در ايران كاربرد زيادي ندارد و انطور كه شنيده شده است در حصارك كرج از اين سيتم جهت روشنايي و گرمايش و وسيله پخت و پز استفاده ميشود.

نرم افزار تخصصی برای بهداشت محیط

 

 ۱- دانلود نرم افزارجهت تخمین گاز متان تولیدی لندفیل  ( دانلود نرم افزار landgem.zip  )

 

قانون مديريت پسماندها(تازه ترین مصوبه مجلس)

قانون مديريت پسماندها 

ماده ۱- جهت تحقق اصل پنجاهم (50) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و به منظور حفظ محيط زيست كشور از آثار زيانبار پسماندها و مديريت بهينه آنها، كليه وزارتخانه و سازمانها و موسسات و نهادهاي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي كه شمول قانون برآنها مستلزم ذكر نام مي باشد و كليه شركتها و موسسات و اشخاص حقيقي و حقوقي ، موظفند مقررات و سياستهاي مقرر در اين قانون را رعايت نمايند.

ماده 2- عبارات و اصطلاحاتي كه در اين قانون به كار رفته است،‌داراي معاني زير مي باشد:‌

الف- سازمان : سازمان حفاظت محيط زيست

ب – پسماند: به مواد جامد، مايع و گاز (غير از فاضلاب) گفته مي شود كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم حاصل از فعاليت انسان بوده و از نظر توليد كننده‌،‌ زائد تلقي مي شود. پسماندها به پنج گروه تقسيم مي شوند:

1- پسماندهاي عادي : به كليه پسماندهايي گفته مي شود كه به صورت معمول از فعاليتهاي روزمره انسانها در شهرها، روستاها و خارج از آنها توليد مي شود، از قبيل زباله هاي خانگي و نخاله هاي ساختماني .

2- پسماندهاي پزشكي (بيمارستاني) : به كليه پيشماندهاي عفوني و زيان آور ناشي از بيمارستانها ، مراكز بهداشتي ، درماني ، آزمايشگاههاي تشخيص طبي و ساير مراكز مشابه گفته مي شود. ساير پسماندهاي خطرناك بيمارستاني از شمول اين تعريف خارج است.

3- پسماندهاي ويژه :‌ به كليه پسماندهايي گفته مي شود كه به دليل بالا بودن حداقل، يكي از خواص خطرناك ، از قبيل سميت، بيماري زايي ، قابليت انفجار يا اشتعال، خورندگي و مشابه آن به مراقبت ويژه نياز داشته باشد و آن دسته از پسماندهاي پزشكي و نيز بخشي از پسماندهاي عادي ، صنعتي ، كشاورزي كه نياز به مديريت خاص دارند، جز پسماندهاي ويژه محسوب مي شوند.

4- پسماندهاي كشاورزي :‌ به پسماندهاي ناشي از فعاليتهاي توليدي در بخش كشاورزي گفته مي شود از قبيل فضولات،‌لاشه حيوانات (دام، طيور و آبزيان) محصولات كشاورزي فاسد يا غيرقابل مصرف.

ادامه نوشته

بهداشت محیط بزرگترین شاخص پزشکی

 

بهداشت محیط مهمترین شاخص پزشکی در یک قرن و نیم گذشته شمرده می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز بهبود دفع فاضلاب‌ها و سیستم‌های فراهم‌آوری آب پاک که بیماری‌هایی مانند وبا را کاهش داد، بیشترین موردی بود که 11341 نفری که  از سراسر دنیا که در بررسی "نشریه پزشکی بریتانیا" (BMJ) رای داده بودند، آن را ذکر کردند.

این گزینه تعداد آرای بیشتری نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها،کشف DNA، و بیحسی که در میان پنج گزینه اول بودند، کسب کرد.

از  شرکت‌کنندگان در نظرسنجی خواسته شده بود بگویند به نظر آنها بزرگترین پیشرفت پزشکی از زمان بنیانگذاری نشریه پزشکی بریتانیا در سال 1840 چه بوده است.

پروفسور جان مکنباخ از مرکز پزشکی اراسموس در روتردام هلند که از گزینه بهداشت عمومی طرفداری می‌کرد، گفت: "بسیار خوشحالم که بسیاری از افراد بهداشت عمومی را به عنوان چنین شاخص مهمی به رسمیت شناخته‌اند."

او افزود: "درس کلی که هنوز می‌توان گرفت این است که اغلب محافظت غیرفعال در برابر خطرات بهداشتی بهترین شیوه برای بهبود سلامت جمعیت‌هاست."

او گفت: "واضح است که بهداشت عمومی هنوز نقش مهمی در بهبودبخشیدن بهداشت عمومی در حال و آینده دارد."

سایر شاخص‌هایی که برای مقام اول در نظر گرفته شده بودند، شامل بوجودآمدن تکنیک‌های تصویربرداری پزشکی، قرص‌های ضدبارداری، ایمنی‌شناسی و کامپیوتر  می‌شدند.

پس از کشف یک دکتر انگلیسی جان اسنو در سال 1854 در مورد اینکه برخلاف تصور قبلی در مورد انتقال وبا از راه هوا، این بیماری از راه آب منتقل می‌شود، لندن یکی از اولین شهرهای مدرن بود که با جدیت به حل مشکل دفع غیربهداشتی فاضلاب پرداخت.

سلامت - همشهری آنلاین

معرفي نرم افزار

EPANET 2   چیست ؟

 

یک برنامه کامپیوتری است که رفتار هیدرولیکی و کیفی آب رادر داخل شبکه لوله های تحت فشار شبیه سازی می کند.

یک شبکه شامل لوله ها ، گره ها ( انشعابات لوله ها) پمپ ها ، شیر ها و تانک های ذخیره یا مخازن است.

EPANET  جریان آب در هر لوله ، فشار در هر گره ،ارتفاع آب در هر تانک و غلظت یک نوع ماده شیمیایی را در سراسر شبکه در طی یک دوره شبیه سازی می کند .

 

توانا یی های EPANET 2   :

 

۱- شبیه سازی رفتار هیدرولیکی آب در شبکه های تحت فشار

 

۲- شبیه سازی رفتار کیفی آب

 

 ۳-امکان مدل سازی انواع شیرهای آب ، پمپ ها ، اتصالات ...

 

 ۴-امکان ردیابی جریان آب در هر لوله از شبکه

 

 ۵-امکان ردیابی یک جزء شیمیایی در سرتاسر شبکه

 

 ۶-امکان ردیابی اثر منبع آلودگی و نیز سن آب ( WATER AGE   )  در سرتاسر شبکه

 

 ۷-اختلاط آب خروجی از منابع مختلف در شبکه

 

منبع:

مقاله: انواع زباله های بیمارستانی و روشهای مختلف دفع آنها

همه چیز در مورد زباله های بیمارستان (برای دانلود کامل مقاله اینجا را کلیک کنید. )

آگهي استخدام نخبگان دانشگاههاي معتبر كشور در شركت آب و فاضلاب استان آذربايجانشرقي  

جهت دیدن آگهی و شرایط استخدامی اینجا را کلیک کنید.

وضعيت اشتغال دانش‌آموختگان رشته بهداشت محيط سراسر كشور تا سال 1382

وضعيت اشتغال دانش‌آموختگان رشته بهداشت محيط سراسر كشور

هدف نهايي برنامه‌ريزي نيروي انساني بهداشتي داشتن تعداد كافي نيروي انساني كارآمد و باكيفيت در تمامي رشته‌هاي بهداشتي مورد نياز است كه بطور متناسب از نظر جغرافيايي، نوع، حرفه، تخصص، جنس و ... در نقاط مختلف كشور توزيع گردند و تحت نظر مديريتي صحيح و كارآمد به خدمت گرفته شوند(1). در بحث نيروي انساني, همواره مسأله عدم تعادل و توازن خودنمايي مي‌نمايد. عدم توازن نيروي انساني بهداشتي عبارت است از اختلاف بين تعداد، انواع، عملكرد، توزيع و كيفيت كاركنان بهداشتي از يك سو و نيازهاي جامعه به خدمات ايشان و توانايي جامعه و دست‌اندركاران در اشتغال، پشتيباني و حفظ و نگهداري اين نيروها. عدم تعادل در نيروي انساني بهداشتي پديده‌اي ناخوشايند و پيچيده است كه مي‌تواند از نظر تعداد، از لحاظ كيفيت و از نقطه نظر توزيع (توزيع جغرافيايي، شغلي و يا تخصصي، مؤسساتي و يا از نظر جنسي) بطور نامتعادل انجام گيرد. طبيعي است كه تربيت كادر بهداشتي به ميزاني بيش از نياز برآورد شده كشور، اتلاف هزينه عمومي است.

بهبود سطح بهداشت روز به روز به عنوان عاملي در پيشبرد توسعه اقتصادي، ارزش مي‌يابد. يكي از دلايل اين مدعا, ديدگاه موسوم به «سرمايه انساني» است كه در آن گفته مي‌شود افزايش توانايي‌هاي هر انسان خصوصاً در زمينه بهداشت و آموزش به عنوان عامل افزايش بازده عمل مي‌كند. يكي از جنبه‌هاي مهم افزايش توانايي‌هاي انسان از طريق آموزش و تربيت نيروهاي كارآمد انساني با تخصص‌ها و مهارت مورد نياز بهداشتي است. اين امر تحقق نمي‌يابد مگر با برنامه‌ريزي جامعي كه در آن جنبه‌هاي مختلف كمي، كيفي و مديريت استفاده از نيروهاي مذكور لحاظ شده باشد. بطور كلي رشته‌هاي مختلف بخش بهداشت و درمان نقش بسزايي در ارتقاي سطح بهداشت جامعه‌ايفا مي‌كند. در ايران, ساليانه دانشگاه‌ها پذيراي تعداد زيادي از جوانان, به منظور ادامه تحصيل در رشته‌هاي مختلف بهداشتي مي‌باشند. منابع زيادي از طرف دولت و خانواده‌ها صرف آموزش، ايجاد مهارت، امور رفاهي و هزينه تحصيلي اين افراد مي‌گردد. سرمايه‌اي هنگفت براي ساخت و ساز فضاهاي فيزيكي، آزمايشگاهي، كارگاهي، ايجاد فضاهاي خوابگاهي، ورزشي و نظاير آن به مصرف مي‌رسد. اين جوانان كه حسب مورد از نخبگان جامعه مي‌باشند, طي دوران تحصيلات دانشگاهي مدت زماني بين 3 تا 7 سال از بهترين سال‌هاي مفيد عمر خود را در محيط دانشگاه و به تحصيل علم سپري مي‌نمايند.

متأسفانه در دهه اخير شاهد وجود گروهي از دانش‌آموختگان رشته‌هاي مختلف هستيم كه بدون توجه به نيازها و پتانسيل‌هاي موجود جامعه براي جذب، وارد بازار كار شده‌اند كه بلاتكليف مي‌باشند. نرخ بي‌كاري در جامعه به 14 درصد مي‌رسد كه در ميان آنها, بي‌كاران دانش‌آموخته دانشگاه‌ها يعني قشري كه جامعه براي بهره‌وري بيشتر، برايشان هزينه‌هاي قابل ملاحظه‌اي نموده است, نرخي نزديك به بيست درصد را به خود اختصاص داده‌اند. اين نرخ رشد, علائم هشدار دهنده‌اي را نشان مي‌دهد كه به راحتي نمي‌توان از كنار آن گذشت. چنين حالتي در رشته‌هاي بهداشتي و درماني كه در آنها بكارگيري و وجود نيروهاي متخصص از اهميت ويژه‌اي برخوردار است نيز وجود دارد. بديهي است كه گسترش ابعاد آن باعث سرخوردگي و عدم امنيت شغلي اين دانش‌آموختگان شده است و منجر به هدر رفتن سرمايه‌هاي مادي و معنوي كشور مي‌گردد. مهاجرت قشر تحصيل‌كرده جامعه و تهي شدن جامعه از وجود نخبگان, موضوعي است كه عوامل مذكور را تشديد مي‌كند. بر اساس آمار صندوق بين‌المللي پول, سالانه تعداد قابل ملاحظه‌اي از ايرانيان تحصيل‌كرده براي خروج از ايران اقدام مي‌كنند به ترتيبي كه‌ايران از نظر فرار مغزها در بين 91 كشور در حال توسعه مقام اول را از آن خود كرده است. منابع ديگر نشان مي‌دهند كه نسبت افراد با تحصيلات عالي كه از ايران به كشورهاي توسعه يافته مهاجرت كرده‌اند, 25 درصد كل دانش‌آموختگان مي‌باشد

رشته بهداشت محيط نيز به عنوان يكي از شاخه‌هاي بخش بهداشت از اين مقوله جدا نيست و در سال‌هاي اخير دست به گريبان افزايش بي‌رويه تعداد پذيرش دانشجو و در نهايت تعداد دانش‌آموختگان بوده است. هم اكنون تعداد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور كه در مقاطع مختلف كارداني، كارشناسي و كارشناسي ارشد بهداشت محيط دانشجو مي‌پذيرند به ترتيب به 39، 19 و دو دانشگاه مي‌رسد. آمار اخذ شده از مركز مطالعات و توسعه پزشكي وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه در سال تحصيلي 82-81 ظرفيت پذيرش دانشجو در رشته بهداشت محيط در مقطع كارداني 1456، در مقطع كارشناسي 608 و در مقطع كارشناسي ارشد 21 نفر بوده است. اين ميزان در مقايسه با ظرفيت سال‌هاي قبل از سال تحصيلي 76-75 از رشد قابل ملاحظه‌اي برخوردار مي‌باشد. طبيعي است كه چنين روندي منجر به‌ايجاد مازاد دانش‌آموخته در اين رشته شده كه نتايج حاصل از اين مازاد عبارتست از: از دست رفتن منابع و امكانات، اشتغال به كارهاي ديگر توسط اين افراد، دلسردي و سرخوردگي نسل جوان و فرهيخته و خروج نيروهاي تحصيل‌كرده براي كار در خارج كشور كه از يك نگاه باعث كاهش حجم بي‌كاران، ايجاد درآمد ارزي و افزايش سطح دانش فني و مهارت كادر بهداشتي مي‌گردد و از ديدگاه ديگر نوعي فرار مغزها تلقي مي‌شود. مطابق فرضيه‌هاي اقتصادي هنگامي كه يك تخصص بيش از حد نياز در يك جامعه وجود داشته باشد، موجب كاهش درآمد دانش‌آموختگان مي‌شود و تدريجاً اقبال عمومي براي تحصيل و كار در آن رشته كاهش مي‌يابد

به همين منظور, تعيين وضعيت اشتعال دانش‌آموختگان مقاطع مختلف كارداني ، كارشناسي و كارشناسي ارشد رشته بهداشت محيط سراسر كشور در فاصله زماني سال‌هاي 81-75 انجام شد تا با توجه به چند مقطعي بودن رشته، برنامه‌هاي درسي موجود، نحوه آموزش، مديريت كلان كشور و ..., نسبت به برنامه‌هاي پذيرش دانشجويان بازنگري لازم انجام گيرد.

 

ادامه نوشته

آيين نامه بهداشت محيط مدارس

آيين نامه بهداشت محيط مدارس

ماده 1: محلي كه براي احداث مدرسه در نظر گرفته مي شود ، بايد در فاصله و موقعيت مناسبي نسبت به مراكز جمعيتي و نواحي مسكوني و آموزشي بوده و در مالكيت آموزش و پرورش و داخل محدوده شهري يا روستا قرار داشته ،  و امكان دسترسي به تاسيسات مانند آب،  برق، تلفن و گاز داشته باشد . بر اساس مطالعات اقليمي منطقه ، در هنگام احداث ساختمان مدرسه ، رعايت نكات زير ضروري است :

با توجه به تعيين جهت وزش باد ، زمين انتخابي نبايد در مسير و مجاورت عوامل الودگي زا مانند كارخانجات صنعتي ، شيميايي ، محل هاي دفن زباله ، فاضلاب شهري ، دامداري ، مرغداري ، دباغ خانه ها ، كشتارگاهها ، كوره هاي آجرپزي ، محل انباشت كود و ساير مراكزي كه به نحوي ممكن است ايجاد دود ، بو و گرد غبار نمايد قرار داشته باشد .

بايد دقت شود تا محل احداث مدرسه در جوار بيمارستان ، تيمارستان ، گورستان ، زندان ، خطوط راه آهن ، بزرگراهها قرار نداشته باشد و خارج از حريم هاي كابلهاي فشار قوي برق (هوايي يا زميني) خطوط اصلي و فرعي گاز رساني ، پست هاي زميني فشار قوي ، پمپ بنزين ، محل عرضه و فروش كپسول هاي گاز ، انبار هاي مواد محترقه ، منفجره ، تركيبات شيميايي مانند كاغذ ، پارچه ، لاستيك ، چوب ، الياف و غيره و نيز در مسير حوزه هاي آبريز فرعي و مصب رودخانه واقع نشود .

تبصره 1 : در صورتيكه احداث مدرسه در نزديك محيط هاي ذكر شده در ماده 1 اجتناب ناپذير و اجباري باشد ، بايد حداقل 500 متر با مراكز فوق فاصله داشته باتشد

تبصره 2 : در صورتيكه ابتدا مدرسه احداث شده باشد  ساير مراكز بايد فاصله مناسب (حداقل 500 متر) تا مدرسه را رعايت نمايند .

ماده 2 : معيار محاسبه مساحت زمين مورد نياز به منظور احداث مدرسه ، تعداد دانش آموزاني خواهد بود كه در آن مدرسه به تحصيل اشتغال خواهند داشت و متناسب با دوره هاي ابتدايي

تبصره 1: براي احداث مدارس فني و حرفه اي ،  مدارس شبانه روزي و مدارس كار و دانش حسب مورد علاوه بر زمين اشاره شده در ماده 2 اين آيين نامه بايد زمين كافي جهت احداث كارگاه ،  آزمايشگاه اختصاصي ،  فضاهاي ورزشي ،  خوابگاه ،  سالن غذا خوري ،  آشپزخانه و انبار در نظر گرفته شود .

تبصره 2 : تعداد طبقات مدارس براي دوره هاي ابتدايي و راهنمايي حتي الامكان  دو طبقه  و در صورت ضرورت حداكثر سه طبقه  و براي دبيرستان هاي فني و حرفه اي و كار و دانش حداكثر چهار طبقه مجاز است .

تبصره3 : ضوابط احداث خوابگاه ،  سالن غذاخوري ،  آشپزخانه ،  انبار ،  سردخانه ،  بوفه ،  حمام ،  سرويس هاي بهداشتي و ضوابط و معيارهاي  طراحي فضاهاي آموزشي و پرورشي سازمان نوسازي،  توسعه و تجهيز مدارس كشور رعايت گردد .

تبصره  4 : آيين كار مكان يابي و ساختمان ،  تجهيزات و بهداشت بوفه مدارس مي بايست با استاندارد 4072 مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مطابقت داشته باشد

ادامه نوشته

کلید سوالات آزمون ارشد مهندسی بهداشت محیط

 

كليد اوليه سوالات آزمون ورودي دوره كارشناسي ارشد رشته بهداشت محيط - نوبت عصر

سال تحصيلي 87-86

رديف

كليد

رديف

كليد

رديف

كليد

رديف

كليد

رديف

كليد

1

ج

31

ب

61

ج

91

ج

121

ب

2

الف

32

ب

62

ب

92

الف

122

د

3

د

33

الف

63

د

93

ج

123

الف

4

د

34

د

64

الف

94

الف

124

ج

5

الف

35

الف

65

الف

95

الف

125

ج

6

ج

36

الف

66

الف

96

ج

126

د

7

ج

37

د

67

د

97

الف

127

ب

8

ب

38

ج

68

ب

98

الف

128

الف

9

ب

39

الف

69

ج

99

ج

129

الف

10

د

40

ج

70

الف

100

ب

130

ب

11

ج

41

ج

71

ج

101

الف

131

ب

12

د

42

ب

72

الف

102

ج

132

ب

13

ب

43

الف

73

الف

103

د

133

ج

14

الف

44

د

74

ج

104

الف

134

د

15

ب

45

ب

75

ب

105

ج

135

الف

16

الف

46

الف

76

د

106

د

136

د

17

ج

47

ب

77

ج

107

الف

137

ب

18

ب

48

الف

78

د

108

ج

138

الف

19

د

49

ب

79

ج

109

الف

139

د

20

الف

50

الف

80

د

110

د

140

ب

21

ج

51

الف

81

الف

111

ب

141

الف

22

الف

52

ج

82

ج

112

الف

142

الف

23

الف

53

ب

83

الف

113

ج

143

ب

24

ج

54

ج

84

ب

114

ب

144

ج

25

الف

55

الف

85

ج

115

ب

145

د

26

ج

56

ب

86

ج

116

الف

146

ب

27

الف

57

الف

87

الف

117

ب

147

ب

28

د

58

الف

88

د

118

ب

148

ب

29

الف

59

ب

89

ب

119

ج

149

الف

30

ج

60

الف

90

ج

120

الف

150

د

                   برای دیدن جواب آزمون بقیه رشته ها اینجا را کلیک کنید.

                              منبع: سایت    http://dme.hbi.ir                 

پروفایل اساتید محترم رشته مهندسی بهداشت محیط تبریز

۱- دکتر رضا دهقانزاده ( معاونت آموزشی دانشکده بهداشت و تغذیه)

۲- دکتر محمد مسافری( مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده)

۳- دکتر حسن تقی پور

۴- مهندس احمد هاشمی اصل

۵- مهندس خسرو اکبرپور

۶- مهندس تیمور حضرتیان ( معاون اداری و مالی دانشکده بهداشت و تغذيه)

۷- مهندس دولتخواه

دیکشنری تخصصی مهندسی بهداشت محیط (انگلیسی به فارسی)

برای دریافت معنی واژگان زیست محیطی اینجا را کلیک کنید.

منبع: سایت شهرداری منطقه ۲۲ تهران

مقاله اي  جالب در مورد محصولات جانبي كلرزني (تري هالومتانها)   THMs

براي دريافت مقاله كليك كنيد.

نويسندگان:دكتر سيمين ناصري و مهندس محمد تقي صمدي

همه چيز درباره ورمي كمپوست

 

ورمی کمپوست

براي حفظ گياهان، نگهداري گلخانه‌ها، گسترش مزارع و درختان ميوه نيازمند مواد آلي مي‌باشيم. سال‌ها تلاش و مطالعه و پس از انجام مراحل تحقيقات و آزمايشات گوناگون مشخص شده باز هم قدرت لايزال پروردگار با خلقت موجودي ارزشمند بنام كرم خاكي توانسته يكي از عمده‌ترين نيازمندي‌هاي بستر گل و گياه يعني مواد آلي را با وجود فضولات اين جانور تأمين نمايد.

ورمي كمپوست حاصل فعاليت بيولوژيك نوعي كرم‌خاكي با نام علمي Eisenia fotida مي‌باشد اين جانور با تغذيه از موادآلي موجود در طبيعت آن‌ را به كود آلي مغذي تبديل نموده به گونه‌اي كه در حال حاضر اين كود به عنوان يكي از غني‌ترين كودهاي آلي بيولوژيك شناخته شده در دنيا كاربرد

ورمي‌كمپوست در خواص فيزيكي،‌ شيميايي و بيولوژيكي خاك تأثير بسزايي دارد. اين كود اصلاح‌كنندة خصوصيات فيزيكوشيميايي و بيولوژيكي خاك بوده و علاوه بر وزن مخصوص كم، فاقد هر گونه بو، ميكروارگانيسم‌هاي پاتوژن، باكتري‌هاي غير هوازي، قارچ‌ها و علف‌هاي هرز مي‌باشد. ورمي‌كمپوست علاوه بر قابليت جذب آب با حجم بالا، شرايط مناسب جهت دانه‌بندي و قدرت نگه‌داري مواد غذايي مورد نياز گياهان را فراهم مي‌نمايد. ورمي‌كمپوست حاوي عناصر غذايي بسيار غني به‌ويژه ازت بوده كه به‌تدريج آن‌ها را در اختيار گياه قرار مي‌دهد (اين نكته از نظر حاصل‌خيزي خاك بسيار پراهميت است.) اين كود در مقايسه با ساير كودهاي آلي داراي ميزان عناصر اصلي غذايي بالاتري است. ورمي‌كمپوست علاوه بر عناصر ماكرو مانند ازت، فسفر و پتاسيم كه در فعاليت‌هاي حياتي گياه نقش اساسي دارند حاوي عناصر ميكرو مانند آهن، مس، روي و منگنز نيز مي‌باشد. علاوه بر اين با داشتن موادي مانند ويتامين B12 و اكسين عوامل محرك رشد گياه را فراهم مي‌آورند. 

معمولآ نسبت كربن به ازت (C/N) ورمي كمپوست20-15بوده و طول دانه‌هاي خشك آن  بين 1-5mm متغير است. هوموس آن نيز 20%  وزن خشك مي‌باشد.

كرم‌هاي زباله‌خوار با تغذيه زايدات آلي آن‌ها را تجزيه و دگرگون مي‌نمايند. فرآيند هضم اين كرم‌ها به تغيير سريع‌تر مواد آلي منتهي شده و كمپوست تثبيت مي‌شود. نتيجة اين عمل دستيابي به ورمي‌كمپوست با كيفيت بالا است كه با بالاترين استانداردهاي جهاني برابري مي‌كند.

موارد استفاده ورمي‌كمپوست:

ورمي كمپوست قابل استفاده در كليه محصولات زراعي، باغي و گلخانه‌اي مي باشد. 

عناصر موجود در ورمي كمپوست:

ازت، فسفر، پتاسيم، كلسيم، آهن، روي، مس، منگنز

اين در حالي است كه هر يك از انواع كودهاي شيميايي موجود تنها حاوي يك يا چند عنصر خاص مي‌باشند 

بيولوژي كرم خاكي:                               

از نظر پيشينه تاريخي، كرم‌هاي خاكي در حدود 600 ميليون سال پيش به وجود آمده و از آن زمان تا حال شاهد تكامل گونه‌هاي مختلف گياهي و جانوري بوده‌اند. شكل ظاهري اين موجودات در طي اين مدت تغيير چنداني پيدا نكرده و هم اكنون نيز بين گونه‌هاي مختلف آنها از اين نظر تفاوت قابل توجهي به چشم نمي‌خورد.

اين موجودات ارزشمند، به مدت چندين ميليون سال اراضي موجود در سطح كره زمين را در كمال آرامش و سكوت، زير و رو كرده و بدين صورت نقش مهمي در جريان چرخه عناصر ايفا نموده‌اند

كرم‌هاي‌خاكي داراي بدني كشيده، بندبند، فاقد استخوان داراي كوتيكول حامل تارها و دستگاه گوارش لوله‌مانند كه به مجراي دفعي ختم مي‌شود، هستند. طول اين جانور برحسب گونه از يك سانتي‌متر تا بيش از 2 متر بالغ مي‌گردد.                                        

                                                                               

اين جانور اغلب دوجنسي  يا هرمافروديت هستند و هنگام بلوغ بر روي اپيدرم آنها يك منطقة متورم ظاهر مي‌شود كه آنرا كمربند تناسلي گويند. اين قسمت پيله‌اي ترشح مي‌كند كه تخم‌ها را دربر‌ مي‌گيرد.

كرم‌هاي‌خاكي فاقد مرحلة مشخص لاروي بوده و نوزادان آنها پس از خروج از تخم و پيله، رفته‌رفته بالغ مي‌شوند.

امروزه با اطلاعاتي كه از اين جانور بدست آمده است كاربردهاي فراواني در رشته‌هاي مختلف علوم (مانند كشاورزي، شيلات، دامپروري، صنعت، محيط زيست و انرژي) بـراي آن تعريف شده و يا به‌عبارت ديگر در بسياري از علوم شناخته شده است.

     

بيوكمپوست

چند دهه‌ايست كه با رخدادهاي بزرگ فرايند‌هاي صنعتي در پهنه‌ي گيتي ، زباله‌ها نيز به‌همراه آلودگي‌هاي روزافزون خاك، آب و هوا زنجيره‌ي زيست‌محيطي و زيستگاه آدميان را به سختي با تهديد ناخواسته‌اي روبرو نموده است. در زمينه‌ي مبارزه با چنين مشكل فراگيري مراكز پژوهشي و اجرايي تلاش و كوشش پيگيري را در رويارويي و مبارزه آغاز كرده‌اند.

از روش‌هاي بسيار مؤثر در مبارزه و خنثي سازي اثرات نامطلوب زباله‌ها تبديل آن‌ها به كود است تكنيك تبديل كود از زباله بطور علمي و عملي در سال‌هاي اخير آغاز شده‌است . كمپوستينگ، تجزيه‌ي مواد زايد قابل تجزيه‌ي بيولوژيك توسط جانداران ذره‌بيني است كه توانايي شكست ملكول‌هاي بزرگ مواد آلي را دارا مي‌باشند. روشي است كه چنين ارگانيسم‌هايي را در جهت افزايش ميزان تجزيه‌ي بقاياي آلي تحت كنترل مورد استفاده قرار مي‌دهد. اين فرايند طبيعي، مواد آلي را به ماده‌اي غني مبدل كرده مكملي بسيار سودمند براي خاك ايجاد مي‌نمايد. تركيبات هوموسي توليد‌شده به‌راحتي توسط گياهان قابل جذب است. به اين ترتيب باعث بهبود وضعيت خاك‌هاي اراضي زير كشت و در نتيجه كاهش استفاده از كود‌هاي شيميايي مي‌شود.

اهم خواص فيزيكي و شيميايي بيوكمپوست عبارتند از:

1ـ تسريع‌كننده‌ي رشد گياه

2ـ غني از تركيبات هوموسي

3ـ قابليت نگهداري آب با حجم بالا

4ـ عاري از ميكروارگانيسم‌هاي پاتوژن

5ـ وزن مخصوص كم و فاقد هر گونه بو

6ـ اصلاح‌كنده‌ي خصوصيات فيزيكوشيميايي و بيولوژيكي خاك

7ـ تأمين كننده‌ي كليه‌ي عناصر غذايي مورد نياز براي رشد گياهان 

 

ويژگي‌هاي بهينه‌ي بيوكمپوست:

1-     به‌جاي كود، در چمن‌كاري، گياهان زينتي، باغداري، تاكستان، كشت قارچ، سبزيكاري، صيفي‌كاري،

    فضاي سبز و غيره. اين‌گونه مصارف بيشترين و شناخته‌ترين كاربردها را تشكيل مي‌دهند.

2- به‌جاي مواد پركننده در تراشه‌هاي ساختماني.

3-  بجاي مواد جانبي، در كارخانه‌هاي آجرسازي براي بلوك‌هاي توخالي يا متخلخل.

4- بجاي عايق صدا (آكوستيك ) در ساختمان‌ها.

5- بعنوان بيوفيلتر در كارخانه‌هاي تهيه كمپوست. رفع بوي لاشه حيوانات در دامداري ها و مرغداري‌ها و 

    كارخانجات قند سازي.

6- بجاي بستر حيوانات در دامداري‌ها.

7- استفاده به عنوان سوبسترا در كشت قارچ.

8_ استفاده به عنوان الياف در صنعت نساجي و الياف آلي.

 

عناصر موجود در بيوكمپوست:

كمپوست به‌دست آمده از زباله‌ي آلي، حاوي مقدار فراواني عناصر معدني بوده كه پاره‌اي از آن‌ها براي رشد گياهان ضروريست. مهمترين اين عناصر كه obligo elements ناميده مي‌شوند، عبارتند از بر، روي، مس، منگنز، موليبدن، كبالت بعلاوه‌ي عناصر عمده‌ي ديگر كه عبارتند از: نيتروژن، پتاسيم، گوگرد، كلسيم، منيزيم.

 

منبع: سايت اينترنتي 

http://www.shirazcity.org/Bazyaft/product9.htm

نظر سنجی در مورد تغییر نام رشته مهندسی بهداشت محیط

برای اعلام نظر خود اینجا را کلیک کنید. هرکس  فقط حق اعلام یک نظر را دارد.

 آدرس سايت

 http://www.iran-environment.com 

تصاویری از رفیقان بهداشت محیطی که هیچ وقت فراموش نمی شوند.

نرم افزار طراحي شبكه هاي جمع آوري فاضلاب SEWER

نرم افزار را از اينجا دانلود كنيد.

دانلود نرم افزار

دانلود نرم افزار طراحي شبكه هاي حلقوي توزيع آب  LOOP   

دانلود كنيد.

دانلود نرم افزار طراحي خطوط انتقال و شبكه هاي توزيع Epanet2.0

براي دانلود نرم افزار اينجا را كليك كنيد.

نمايي از دانشكده بهداشت و تغذيه تبريز

نمايي از دانشكده بهداشت تبريز

روش روزمره نمونه برداري آب

 

استاندارد روش روزمره نمونه‏گيري كه بوسيله كميسيون فني آب آشاميدني تهيه و تدوين شده و در كميسيون نهائي مادر مورد تأئيد قرار گرفته و در سي‏و سومين جلسه كميته ملي صنايع شيميائي مورخ 61/3/23 تصويب گرديد . پس از تأئيد شوراي عالي استاندارد و باستناد ماده يك ( قانون مواد الحاقي بقانون تأسيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب آذر ماه 1349) بعنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي‏گردد .

 براي حفظ همگامي و هماهنگي با پيشرفتهاي ملي و جهاني صنايع و علوم استانداردهاي ايران در مواقع لزوم و يا در فواصل معين مورد تجديدنظر قرار خواهند گرفت و هر گونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها برسد در هنگام تجديدنظر در كميسيون فني مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .

 بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديدنظر آنها استفاده نمود .

 در تهيه اين استاندارد سعي بر آن بوده است كه با توجه به نيازمنديهاي خاص ايران حتي‏المقدور ميان روشهاي معمول در اين كشور و استاندارد و روشهاي متداول در كشورهاي ديگر هماهنگي ايجاد شود .

 لذا با بررسي امكانات و مهارت‏هاي موجود و اجراي آزمايشهاي لازم استاندارد حاضر با استفاده از اطلاعات و تجربيات كارشناسان و متخصصين اين رشته تهيه شده است .

 

 

ادامه نوشته

آشنايي با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

 ISIRIمؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

 

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران به موجب قانون، تنها مرجع رسمي كشور است كه عهده دار وظيفه تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي (رسمي) ميباشد

تدوين استاندارد در رشته هاي مختلف توسط كميسيون هاي فني مركب از كارشناسان مؤسسه، صاحبنظران مراكز و مؤسسات علمي، پژوهشي، توليدي واقتصادي آگاه ومرتبط با موضوع صورت ميگيرد. سعي بر اين است كه استانداردهاي ملي، در جهت مطلوبيت ها و مصالح ملي وبا توجه به شرايط توليدي، فني و فن آوري حاصل از مشاركت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع شامل: توليدكنندگان ،مصرف كنندگان، بازرگانان، مراكز علمي و تخصصي و نهادها و سازمانهاي دولتي باشد.پيش نويس استانداردهاي ملي جهت نظرخواهي براي مراجع ذينفع واعضاي كميسيون هاي فني مربـوط ارسال ميشود و پس از دريـافت نظـرات وپيشنهادهـا در كـميته ملـي مرتبـط بـا آن رشته طرح ودر صورت تصويب به عنوان استاندارد ملي (رسمي) چاپ و منتشر مي شود.

پيش نويس استانداردهايي كه توسط مؤسسات و سازمانهاي علاقمند و ذيصلاح و با رعايت ضوابط تعيين شده تهيه مي شود نيز پس از طرح و بـررسي در كميته ملي مربوط و در صورت تصويب، به عنوان استاندارد ملي چاپ ومنتشرمي گردد. بدين ترتيب استانداردهايي ملي تلقي مي شود كه بر اساس مفاد مندرج در استاندارد ملي شماره ((5)) تدوين و در كميته ملي مربوط كه توسط مؤسسه تشكيل ميگردد به تصويب رسيده باشد.

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران از اعضاي اصلي سازمان بين المللي استاندارد ميباشد كه در تدوين استانداردهاي ملي ضمن تـوجه به شرايط كلي ونيازمنديهاي خاص كشور، از آخرين پيشرفتهاي علمي، فني و صنعتي جهان و استانداردهـاي بين المـللي استفـاده مي نمايد.

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مي تواند با رعايت موازين پيش بيني شده در قانون به منظور حمايت از مصرف كنندگان، حفظ سلامت و ايمني فردي وعمومي، حصول اطمينان از كيفيت محصولات و ملاحظات زيست محيطي و اقتصادي، اجراي بعضي از استانداردها را با تصويب شوراي عالي استاندارد اجباري نمايد. مؤسسه مي تواند به منظور حفظ بازارهاي بين المللي براي محصولات كشور، اجراي استاندارد كالاهاي صادراتي و درجه بندي آنرا اجباري نمايد.

همچـنين بمنظـور اطـمينان بخـشيدن به استفاده كنندگـان از خـدمات سازمانها و مؤسسات فعال در زمينه مشاوره، آموزش، بازرسي، مميزي و گواهي كنندكان سيستم هاي مديريت كيفيت ومديريت زيست محيطي، آزمايشگاهها و كاليبره كنندگان وسايل سنجش، مؤسسه استاندارد اينگونه سازمانها و مؤسسات را بر اساس ضوابط نظام تأييد صلاحيت ايران مورد ارزيابي قرار داده و در صورت احراز شرايط لازم، گواهينامه تأييد صلاحيت به آنها اعطا نموده و بر عملكرد آنها نظارت مي نمايد. ترويج سيستم بين المللي يكاها ، كاليبراسيون وسايل سنجش تعيين عيار فلزات گرانبها و انجام تحقيقات كاربردي براي ارتقاي سطح استانداردهاي ملي از ديگر وظايف اين مؤسسه مي باشد.

 

                                                                   WWW.ISIRI.ORG